Metida | Prekiniai ženklai - verslo išskirtinumas: kodėl ir kaip juos apsaugoti - Metida
Prekių ženklas
Prekių ženklas
Dizainas
Dizainas
Patentas
Patentas
Teisinės paslaugos
PASLAUGOS
Prekių ženklas
Prekių ženklas
Dizainas
Dizainas
Patentas
Patentas
Teisinės paslaugos
PASLAUGOS
Teisinės konsultacijos
Teisinės konsultacijos
E-komercija
E-komercija
Autorių teisės
Autorių teisės
Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų
Ginčai dėl prekių ženklų, dizainų, išradimų
IP scan paslauga
IP scan paslauga
ATGAL
Prekiu zenklai
2024 07 16
Prekiniai ženklai – verslo išskirtinumas: kodėl ir kaip juos apsaugoti

Nusprendžiate imtis verslo, kuriate strategiją, išskirtinį produktą ir jo apipavidalinimą, įgijate prestižą, nuolatinius vartotojus ir jų pasitikėjimą verslu. Po kelerių metų veiklos, darbo ir investicijų tampate pelningai veikiančiu rinkos lyderiu. Viliojanti perspektyva? Intelektinė nuosavybė yra svarbi siekiant apsaugoti prekių ženklą (prekiniai zenklai) ir užtikrinti, kad jūsų sunkus darbas nebūtų pasisavintas konkurentų. Įsivaizduokite, kad staiga Jūsų “šviežiai iškeptas” konkurentas nusprendžia eiti trumpiausiu keliu: sukuria panašų produktą ar paslaugą, “pasiskolina” prekių ženklinimo atributus, ima naudoti Jūsų įmonės pavadinimą, vilioti klientus. Skamba kaip prastas fantastinis filmas? Tokie filmai verslo pasaulyje – kasdienybė. Šiame tekste apie tai, ką daryti, kad netaptumėte pagrindiniu jų veikėju.
 

Kas yra prekių ženklas (prekiniai zenklai) ir kaip jį apsaugoti?

 
Prekės ženklai dažnai suprantami kaip dailūs, stilingi ženkliukai (logotipai), kurių paskirtis atkreipti dėmesį, puošti. Tačiau šie ženklai gali reikšti kur kas daugiau ir jie nėra tik dėl grožio. Gerai apgalvotas prekių ženklas suteikia išskirtinumo, pritraukia klientus, reprezentuoja gerą įmonės vardą, garantuoja prekių ir paslaugų kokybę, kuria tamprų ryšį su vartotoju, užtikrina stiprią vietą konkurencingoje prekių ir paslaugų rinkoje.
 
Kiekvienas naujai sukurtas prekių ženklas yra saugomas Autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos įstatymo. Tačiau šis nesuteikia visapusiškos ir pilnavertiškos prekių ženklo apsaugos nuo neteisėto identiško ar panašaus prekių ženklo naudojimo. Pastarąją garantuoja tik Prekių ženklo įstatymas ir jame numatyta prekių ženklų registravimo procedūra kaip vienintelė priemonė, garantuojanti išskirtines savininko teises į prekių ženklą.
 

Kokie prekiniai ženklai gali būti registruojami?

 
Prekių ženklas yra žymuo, kurio pagrindinė paskirtis – atskirti vienas prekes ir paslaugas nuo kitų tokių pačių ar panašių prekių ir paslaugų. Šie žymenys gali būti sudaryti iš žodžių, piešinių, raidžių, skaitmenų, spalvų, prekių ar pakuotės formos ar garsų. Taigi, jais gali būti ne tik logotipai. Pagal šiuos išskirtinumo elementus prekiniai ženklai skirstomi į žodinius, grafinius, erdvinius, garsinius, judesio ir kitus prekių ženklus, kurių duomenis saugo Prekių ženklų registras. Pastebėtina, kad prekės kvapas ir skonis Lietuvoje prekės ženklu nėra registruojami.
 
Kad konkretūs produkto žymenys būtų įregistruoti Prekių ženklų registre, jie turi atitikti absoliučius prekių ženklams keliamus reikalavimus: žymuo turi skiriamąjį požymį, nėra bendrinis, aprašomojo pobūdžio, neprieštarauja viešajai tvarkai ir gerai moralei, Lietuvos ar kitų valstybių oficialūs simboliai naudojami tik turint atsakingų intucijų leidimą ir pan. Ženklas, pažeidžiantis bent vieną iš šių reikalavimų, negali būti įregistruojamas Prekių ženklų registre ir saugomas kaip intelektinė nuosavybė.
 

Prekių ženklo registravimo procedūra

 
Prekių ženklo patikrą ir registraciją atlieka Valstybinis patentų biuras, kuriam yra teikiama prekių ženklo registracijos paraiška. Paraišką pateikti gali prekių ženklo savininkas (fizinis, juridinis asmuo ar jų sąjunga) pats arba per įgaliotus atstovus – patentinius patikėtinius, kurie rūpinasi, kad prekių ženklo registravimas vyktų sklandžiai, mažiausiomis laiko ir finansų sąnaudomis. Teikiant paraišką yra sumokamas prekių ženklo registravimo mokestis.
 
Gavęs paraišką dėl prekių ženklo registravimo Valstybinis patentų biuras atlieka paraiškos (pateiktų dokumentų) ekspertizę, po kurios paraiškos duomenys skelbiami išorinėje Prekių ženklų duomenų bazėje. Vėlesniuose etapuose atliekama prekių ženklo ekspertizė, kurios metu yra tikrinama ar pateikti registravimui prekiniai zenklai atitinka absoliučius jiems keliamus reikalavimus. Nustačius, kad formalių pažeidimų nėra, prekių ženklas yra paskelbiamas. Jeigu nesulaukia suinteresuotų asmenų prieštaravimų, įregistruojamas. Galiausiai išduodamas prekės ženklo registraciją patvirtinantis liudijimas.
 
Būtina žinoti, kad atliekant ekspertizę identiško ar panašaus prekių ženklo priklausomybė kitiems asmenims nėra vertinama, todėl, siekdamas išvengti nuostolių, tai turi padaryti prekių ženklo savininkas pats ar per įgaliotus atstovus. Tikrinimą rekomenduojama atlikti vėliausiai prieš pateikiant prekių ženklą Valstybiniam patentų biurui. Idealiu atveju tai turi būti padaryta prieš imantis kurti konkretų prekių ženklą. Taip bus užtikrinta, kad prekių ženklų (prekiniai zenklai) kūrimui panaudoti ištekliai nebus išeikvoti veltui ir prekių ženklas tikrai gali būti įregistruotas.
 

Logotipo registravimas

 
Logotipas paskirtis – identifikuoti įmonę ir išskirti ją bei jos parduodamas prekes ir ir paslaugas iš konkurentų. Logotipas naudojamas iškabose, ant produktų pakuočių, reklamose, socialiniuose tinkluose, interneto svetainėse, kitose verslo reprezentacijai skirtose vietose. Jis atskleidžia verslo identitetą, unikalumą ir vertybes, siejamas su atitinkamu prekių ženklu, formuoja reputaciją.
 
Tarp prekių ženklo ir logotipo lygybės ženklo dėti negalime, tačiau įmonės logotipas gali būti pagrindinė ar sudedamoji prekių ženklo dalis, kurios apsauga taip pat turi būti užtikrinta. Logotipo registracijai taikoma ta pati aukščiau aprašyta prekių ženklo registravimo procedūra. Tinkamai įregistravus logotipą, būsite užtikrinti, kad vizualinis prekių ženklo identitetas bus apsaugotas.
 

Išimtinės savininko teisės į prekių ženklą

 
Registruodamas prekių ženklą asmuo įgija intelektinę nuosavybę ir išimtines savininko teises į registruotą objektą. Tai reiškia, kad jis turi teisę uždrausti kitiems asmenims be jo sutikimo komercinėje veikloje naudoti tapatų ar klaidinimai panašų prekių ženklą. Įsivaizduokite situaciją, jeigu tokį prekių ženklą Jūsų konkurentas nuspręstų registruoti pirmas? Jis ne tik įgytų teisę uždrausti Jums naudoti prekių ženklą, kurį sukūrėte pirmi, bet ir turėtų galimybę prisiteisti nuostolius už neteisėtą jo naudojimą, uždrausti tokių prekių importą, eksportą, nuo ko neabejotinai nukentėtų reputacija ir verslo veikla.
 
Teisės į prekių ženklus gali būti perduodamos: keičiamos, parduodamos, licencijuojamos. Iš to dažnai yra gaunama finansinė grąža. Kad šios grąžos nepakeistų nuostolių ar žalos atlyginimo reikalavimas, būtina prekių ženklą registruoti pirmam. Pirmenybė teikiama tam asmeniui, kuris paraišką dėl prekių ženklo registravimo pateikia anksčiau. Prekinio ženklo apsauga konkurentus veikia prevenciškai. Retas bandys kopijuoti prekių ženklą žinodamas, kad už tai laukia ne tik moralinė, bet ir finansinė atsakomybė. Net ir šitaip nutikus, turėsite visus įrankius savo teises į prekių ženklą ginti Valstybiniame patentų biure ar netgi teisme.
 

Kiek laiko trunka ir kainuoja prekių ženklų įregistravimas?

 
Prekės ženklo registravimas, jeigu procedūros vyksta sklandžiai, be didesnių trikdžių, trunka nuo 9 iki 10 mėnesių. Kaina gali varijuoti priklausomai nuo to, koks prekių ar paslaugų skaičius Jūsų veiklai reikalingas pagal Nicos klasifikaciją. Taip pat išlaidos prekinio ženklo registracijai didės, jeigu registruoti ženklą reikės keliose valstybėse, Europos Sąjungos ar tarptautiniu lygmeniu.
 
Prekių ženklo apsauga galioja tik toje valstybės teritorijoje, kurioje jis yra registruotas. Siekiant efektyviai apsaugoti prekių ženklą, būtina įvertinti verslo plėtros galimybes bent 5-10 metų į priekį, ir, jeigu reikalinga, prekių ženklą registruoti iškart keliose valstybėse, Europos Sąjungos ar tarptautiniu lygiu. Pasirinkti tinkamiausią prekių ženklo registracijos kelią gali padėti reikalingas kompetencijas ir patirtį turintys patentiniai patikėtiniai.
 
Įregistruotam prekių ženklui yra suteikiama 10 metų apsauga, skaičiuojant nuo paraiškos padavimo dienos. Esant poreikiui apsaugos galiojimas už papildomą mokestį pratęsiamas kas 10 metų. Nesumokėjus už ženklo apsaugos galiojimo pratęsimą, jis yra išregistruojamas iš Prekių ženklų registro. Verta įsidėmėti, kad konfliktų dėl neteisėto prekių ženklo naudojimo procedūros kainuoja daugiau ir trunka ilgiau. Jau nekalbant apie finansinius nuostolius ir reputacinę žalą verslui, kuris neapsaugodamas prekių ženklo rizikuoja prarastais klientais, investuotojais ir partneriais.

Pritrūko informacijos?

 

Jeigu domina teisinė konsultacija intelektinės nuosavybės klausimais kreipkitės į Metidą. Susidomėjusius prekių ženklo registracija kviečiami užpildyti greitą prekių ženklų registracijos formą.

 

Dalintis

Sklandžiam svetainės veikimui, jūsų naršymo patirties gerinimui bei rinkodarai naudojame slapukus. Spausdami sutinku ar toliau naršydami svetainėje, Jūs sutinkate su slapukų įrašymu. Daugiau apie slapukus ir kaip jų atsisakyti – Daugiau informacijos.

Palauk! Dar neišeik...

X

Palik savo kontaktus ir gauk nemokamą konsultaciją!